06 September 2010

Pelan Perayaan

Oleh: Yien Mohd Noor

Semakin Menjelang syawal Tahun 2010...
Singkapkan Kembali....


++Zaman Sebelum Sunat

Balik solat Aidilfitri.. sah sah kumpul ahli kumpulan.. bukan kumpulan nasyid.. tapi kumpulan yang bakal mengumpul angpau raya… Yang pasti Rumah yang berikan wang syiling emas diutamakan.. kalau boleh rumah tersebut akan diraya sampai hari raya ke 4.. sepastinya 4 ringgit untuk sebuah rumah dalam masa 4 hari sangat berbaloi…. Dihitung untuk 40 buah sehari..  sudah mampu membeli kereta mainan “DASH YANKURO”
Kalau tengok rumah-rumah ala-ala zaman kombat Vietnam sah ahli kumpulan takkan singgah.. angpau memang takdak.. tekak je basah…

++ Zaman akhil baligh

Datang Awal ke masjid.. seperti ingin pergi bersolat… sebenarnya masa ini dah tak kumpul ahli marhaban tapi…mengumpul ahli untuk merokok.. sebab dah tau belum ade lepas lessen merokok dengan mak bapak.. sebab masih sekolah.. agenda mase ni.. mempergayakan sandal ataupun baju melayu yang dipotong sambil asap berkepul-kepul keluar melalui mulut seperti naga tak merokok waktu siang….
Mase ni takdak angpau raya pun takpa dah… janji bawak sekumpulan rakan-rakan keluar beraya bersama… target utama rumah yang ada hidangan satay… itu menu wajib.. rumah sesiapa yang ada satay pilihan utama.. umah yang hanya ada ketupat dan biskut kering pastinya sebelum maghrib baru singgah kalau tak.. hari lain… yang penting perot diisi sehingga kembung….
“Rumah Omar ade satay Perut bro…. amacam?” kata Bram
“gua tak layan satay perut.. nanti makin sakit perut” balas yien..

++Zaman Bekerjaya yang pasti Belum Kahwin

“lu gi solat kat mane esok?” tanye Nuar..
“kat masjid sg lembing esok..lu?” balas yien
“ gua kat surau depan umah Brahim Tebu kot… dah lu bram?”  Tanya Nuar..
“InsyaAllah kalau dapat gua pergi Masjid Negeri.. itu pun kalau gua bangun tido awal” balas Bram
Bila dah meningkat dewasa yang pasti solat sunat Aidilfitri tak dilepaskan… seperti biasa ada juga Orang-orang yang lupe nak bayar zakat fitrah pastinya datang lebih awal untuk menunaikan tuntutan agama ini dah menjadi kelaziman mase  1 bulan berpuasa kononnya sibuk sangat berpuasa  letih sampai lupe bayar zakat fitrah… last-last minute la baru nak berebut bayar…. Selesaikan lah pekara yang Harus sebelum ianya jadi Makhruh sebelum betukar kepada Haram….

DENGAN TULUS IKHLAS DARIPADA KAMI KEPADA PEMBACA BLOG JKKK




Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...