05 Julai 2011

Rezeki Biar Halal

Kerja.... itu..... rezeki.... atau Halal itu rezeki???

Dua pekara kat atas tuh adalah rezeki juga tapi yang penting biarlah sesuatu pekerjaan itu halal punca rezekinya..
Entri kali ni bukan apa cuma sekadar entri yang ditulis sambil pekena biskut kering cicah kopi...

Rezeki pekerjaan tak semestinya datang bergolek.. kadang-kadang kita perlu bergolek juga kalau nak dapatkan pekerjaan.. tak kira apa jenis pekerjaan pun mesti kena usaha. Seorang pengemis sekalipun akan keluar rumah untuk duduk ditepi jalan mendapatkan sedekah setiap hari inikan pula orang yang jenis malu nak mintak sedekah mestilah kena usaha cari keja dan keja takkan sedekahkan kerja untuk manusia..... Lu orang kerja swasta? kerajaan? kerja sendiri? kerja mengumpat?? ahhh.. itu bukan kerja itu perangai iblis kalau mengumpat....

Tak kesahlah apa kerja lu orang buat dan gua buat janji kerja itu mestilah halal dari segi hukum agama.. kalau jenis yang takdak agama takpa buat sahaja kerja sesuka hati janji dapat duit berkawan dengan iblis.... akhirat nanti dapat juga habuan yang sama macam iblis.... Saat menulis entri ni pasti ada juga rakan-rakan yang belum mendapat pekerjaan tetap... kalau kat Malaysia ni mendapat pekerjaan tetap adalah wajib sebagai penjamin masa depan tapi tak juga bermakna ada pekerjaan tetap terjamin masa depan kalau punca rezeki tuh tak halal dan tak pandai mengurus keewangan... okeh gua bukan nak cerita macam pengurusan diri dan keewangan cuma nak cerita pasal kerja yang halal.

Saat gua menulis entri ni gua sekarang memang ada kerja tetap... kerja gua lebih senang orang panggil "Pak Guard", bunyi dia macam pekerjaan mamat nepal dan bangalore jek kan??? tak pa... itu dah ditakdirkan rezeki gua dengan kerja ni janji kerja yang gua buat halal dan gua tak kesah sangat orang luar nak cakap apa janji gua sendiri dapat makan sesuap nasi tak mintak lu orang kerja untuk gua dan bagi gua makan nasi dan yang lebih penting halal serta dapat berbakti ngan mak bapak gua sendiri. Bukan orang lain yang dapat beri kita makan minum dan pakai baju... kita juga yang usaha sendiri.

Bekerja kat stall beger pun kerja juga walaupun stall beger nama Wakiki tak kesahlah apa nama gerai... orang suka orang beli janji tak jual beger campur ganja, usaha mencari rezeki halal itu lebih bermakne walaupun orang pandang brader beger ni takdak KWSP ataupun pencen takdak masa depan, masa depan tuh biarlah didepan yang mana ada sekarang ni usaha dulu, dari sebuah gerai beger jadi lima buah gerai mana tau.. rezeki kat tangan Tuhan bukan kat mulut orang-orang cakap-cakap ni.

Perbandingan pasal kerja antara golongan cerdik pandai dan golongan hanya mampu SPM sahaja memang ada, jangan jadikan perbandingan orang kerja gaji 10 ribu dengan gaji 1 ribu ni sebagai batas untuk diri sendiri berjaya, Kalau bekerja kat kedai jual kereta terpakai tapi nak jual kereta sebijik pun susah dan menerima gaji sedikit tu buat lu rasa tak berpuas hati, cuba-cuba la tengok sekeliling samada potensi kedai jualan dengan kehendak pengguna sekarang sesuai atau tidak ataupun lu hanya sekadar berpuas hati dengan gaji sedikit janji dapat kerja yang dapat main facebook memang tak sama dengan orang golongan cerdik pandai yang gajinya 10 ribu. Nak cari kerja lain tapi hanya ada SPM? itu alasan? cilake... orang ada digree pun mula-mula masuk keja pun tak terus jadi manager lah.... masa nak berubah tuh tetap ada... belajar sambil kerja pun boleh... kejayaan tak datang bergolek walaupun hanya memiliki SPM, orang tak pandai membaca pun bleh jadi jutawan tapi biarlah berjaya dengan rezeki Halal.... bukan kerja mengumpat macam iblis tapi diri sendiri macam najis!!..

Sebagus manapun jawatan kerja yang kita ada waktu sekarang tak bermakna kalau tak pandai bersyukur, Bab menghina dan mencaci pekerjaan rakan-rakan lain bleh dianggap perangai kerja yang disukai iblis, lu orang jangan jadi macam iblis bila tengok kawan-kawan kerja tolak tong sayur atau jual ikan sebab kalau dieorang tak jual lu orang nak makan sayur apa? nak makan ikan apa? makan daging babi??? Ada juga jenis pikir pekerjaannya cantik nama jawatan tapi gajinya macam gaji pekerja buruh indonesia tapi lebih bersikap lantang menghina pekerjaan rakan yang berstatus rendah tapi gaji tanpa disedari lebih tinggi dari status pengawai... itulah rezeki manusia yang diberi dengan usahanya. Mana kelebihan dan kekurangan itu semuanya atas usaha dan pemberianNya dan yang penting tidak terjebak dengan satus kerja yang haram.

Zaman sekarang semua orang cakap duit penting.. sana sini semua nak kejar duit tapi bukan nak kejar keredhaan bukan nak kejar keikhlasan dan janji duit duit duit, Ada juga pentingkan status.... bagaimana kerja didalam opis gajinya 900 dengan kerja "pak Guard" gajinya 3 ribu??? kedua-dua kerja ini dari punca yang halal.. lu orang pilih status nama kerja atau jumlah pendapatan??? Brader stall beger wakiki plak pendapatan die sebulan 4000.... semua pekerjaan yang gua sebut pakai SPM saje... cume usaha berbeza... kalau lu nak pilih kerja duk opis gaji sikit.. tidak mengapa ia tetap Halal.. yang jadi tak Halal lu mengumpat macam iblis pasal status kerja kawan stall beger dan pak guard tapi makan hasil belanja dieorang.. iblis kan perangai macam ni???

Ukur baju pakai sendiri... tengok rupe depan cermin siapa diri... usaha majukan diri juge penting... rezeki kt bumi tuhan tetap ada... status kerja halal itu yang penting walaupun orang lain nak pandang hina janji berkat Tuhan itu diterima sampai ke akhirat. Nak cepat kaye jual dadah... nak jadi glamer jadi GRO... semua itu pilihan masing-masing.

Tahun 2011 dah nak masuk separuh... tahun ni gua dapat bonus hampir setahun walaupun gua kerja "pak Guard" sebab rezeki tuh atas pemberianNya bukan rezeki tuh datang dari cakap-cakap orang kuat mengumpat pasal kerja orang lain tapi tak tahu realiti kerana tak cukup ilmu dan sekadar pandai mengumpat. Gua tetap kerja macam ni cek sana cek sini dan bukan kerja sign cek ribu-ribu atas kertas.... Yang haram tetap haram.. yang Halal harus dicari... semoga rakan-rakan mendapat pekerjaan yang Halal disisi hukum agama.. bukan pekerjaan yang halal bagi golongan Iblis.

p/s: Jangan lepak sangat kedai mamak... perot buncit tak elok juga orang tengok...!!!!

4 ulasan:

Rooney berkata...

gua kerja masak..tapi pendapatan gua lebih dr G41, dah 2thn gua pegang pendapatan itu, org pandang rendah, gua diam saja...gua juga memiliki SPM...tak lebih dari itu..yg penting pndapatan gua halal, betul tak.?

biar saja org kutuk...asal jgn kita meninggi diri or berlagak lebih dari apa yg kita pegang..

yienNoor berkata...

ada jenis iblis ni dah la gaji sikit plak tuh jenis kutuk plak status orang yang gaji jauh angka dari dia... aku pun pakai spm juga cari keja... tapi tak penah pulak aku pandang rendah kat orang lain.....

tuhlah bro. kalau ilmu dlm otak takdak itu sebab suka sangat mengumpat...

Adib berkata...

masa keje jgn lupa solat lak..kang halal jd haram pulak

Sfarlina berkata...

no komennnn tetttt!! Kui3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...