23 November 2010

Kerja-kerja Mat Despatch

Macam biasa kalau Mat Despatch ni memang selalunya naik motor.. kerje-kerje hantar surat memang kerje mereke...
Gua salah seorang daripada mereka.. golongan pemuda yang hanya bekerje hantar surat... bukan kerja hantar dadah...
Bandar Kuantan tak seglamour bandaraya seperti KL ataupun New York ... bandar ini hanya sekadar sibuk-sibuk itik pulang kekandang...

Kalau nak diikutkan kesemua Mat Despatch dalam Malaysia ni bukannya semua tak berpendidikan ataupun orang kabo tak cerdik pandai dalam pelajaran.. sebenarnya mereka belum ade rezeki untuk bekerja seperti orang-orang kerajaan yang kekadang banyak korupsi sesama sendiri....
Nak dikatakan bukan gua sorang je keje anta surat ni ade jugak dua ke tiga orang kutu-kutu yang sama usia gua yang keje same ngan gua.. padahal dieorang pun lepasan Universiti tapi itulah rezeki tuh ade dimana-mana keje antar surat ni pun halal.. ade gaji.. dapat belanje makwe makan maggi... kire ok la.. dari keje ragut pondan..

Ada guna juga mak bapak gua belikan motorsikal ni ... bukan beli nak suruh gua merempit.. atau angkat tayar depan belakang... gunanya motorsikal pemberian keluarga ni dapat cari rezeki bagi bantu serba sikit kesusahan keluarga.. sebab itu gua tak kesah kerja hantar surat...
Dalam banyak-banyak geng gua yang kerja hantar-hantar surat ni... Rahim Dome sorang yang ade kelebihan skit.. sebab die bawak van hantar surat.. sebab surat die sekali hantar berkotak-kotak kekadang tengok rambut si Rahim Dome ni pun dah nak naik botak kat bahagian tengah..

Bram Dean plak kerje die antar surat-surat dari syarikat-syarikat yang terkenal dengan pelbagai barangan wanita sebab jarang jgak gua jumpa perempuan jadi despatch anta surat ni jadinya Bram Dean yang memikul tugas ini dengan penuh displin... dan Nuareth kerje dengan syarikat peguam tapi dengan tugasan menghantar surat Lawyer tapi sebenarnya kalau Nuareth jadi Lawyer pun gua rasa die lebih bagus dari Lawyer tempat die kerje.. cuma dia ada ijazah dalam bidang pengajian perniagaan kalau tak dah banyak kes-kes bapak rogol anak ni dah selesai...

Restoran Hj Dasril tempat menjamu selera rakan penghantar surat gua... memang gua pun sekali melepak kat sini sebab restoran ni skang dah dikendali sendiri anak muda kampung gua yang mewarisi kehebatan memasak dari tuan punya restoran... kini Rooney sendiri yang mengendalikan restoran Hj Dasril dengan penuh bersih....
Makanan kat sini sedap... lagi satu kalau tak cukup duit bleh masuk buku.. ujung bulan bleh bayar abes bile dapat duit main kutu... asalkan gua dan rakan-rakan gua tak jadi kutu... mak bapak pun terharu.. cukup bulan langsai hutang satu persatu dalam buku..

"Gua tak tengok pun lu keluar hari ni Bram?..tade surat ke nak hantar?"
Tanya Rahim Dome..
"Hari ni syarikat wanita tade urusan melibatkan surat.. semua melalui Online Page Facebook..gua pun tumpang sekaki la Facebook kat opis"
Balas Bram Dean..
"Untung jgak lu macam ni.. ade mase terluang.. tak macam gua hari-hari ade kes.. tak jugak habis habis" sampuk Nuareth ...
"Memang lu punya Lawyer tuh jenis tak habiskan kes cuma menambah kes jek"
Balas Rahim Dome...

Gua yang duduk bahagian tepi sebelah Bram Dean diam sambil seronok menikmati pisang yang memang sah percuma sebab meja kamiorang saje yang ade pisang bertangkai berlapik pinggan plastik bercorak teratai....

" Eh tuh bukan ke Nozar ke? "
Bram Dean tetiba mengalihkan pandangan kearah sedikit luar...

Gua dan rakan-rakan lain pun memandang kecuali Rahim Dome yang sekadar jeling-jeling juling sebab dia rabun jauh...
Kelihatan seorang lelaki yang segak bergaya bertali leher dan berkemeja T ala-ala Liam Gallagher cuma rupa sahaja ala-ala Sulaiman Yassin(Mat Over)

" weh Nozar... kemana? meh la melepak sini dulu pekena kopi"
Ajak Nuareth memangil pemuda yang segak ini...

" Aku nak ke pejabat Insurans ni.. ada urusan perniagaan"
Balas usahawan muda ini...

"Ala urusan perniagaan ape kejadah waktu tengah hari ni orang rehat.. bukan selalu pun lepak ngan kamiorang" Rahim Dome dengan muka keras mengajak..

"Betul aku sibuk ni... lagipun jarang aku nak minum kat kedai macam ni... korang boleh la lepak-lepak masa kerja sebab korang kerja makan gaji.. aku ni kerja bisness cari projek ribu-ribu"
Balas pemuda ini angkuh....

"weh Encik pandu kereta mewah... Encik pilih orang mewah nak melepak???.. setakat projek tipu sana tipu sini MLM sana MLM sini dapat duit ribu-ribu bagi anak bini makan duit tipu.. tanak melepak dah dengan orang bawa moto kapcai ni?.. Kami kaya dengan hubungan lu kaya dengan harta tapi dusta..."
Gua dengan tenang berkata-kata....

" Alah... tokey-tokey balak yang duit juta-juta pun selambe je lepak ngan kamiorang.. ini kan plak lu baru ribu-ribu.. nak belagak macam Tengku"
Bram Dean Menyampuk deras...

Dengan tidak semena-mena Pemuda Berkemeja T ini berkata...
" Bang Nescafe O Ais Satu "



3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ble smbng..??

Adib berkata...

MLM=melayu lingkup melayu...haha

yienNoor berkata...

hahah betul... tuh yang lingkup abes..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...